Bonusta jokaisesta matkasta!

Spontaani miniloma Tallinnassa

blogi-lomailija-spontaani-miniloma-tallinnassa3

Kiireisen kevään ja vaimon alkavan kesätyökauden välissä halusimme tehdä pienen reissun. Juuri Tallinnassa käyneiden ystävien suosituksesta päädyimme itsekin valitsemaan matkakohteeksi tuon Viron pääkaupungin. Ikaalisten Matkatoimiston tarjoamat matkapaketit olivat erittäin kohtuuhintaisia ja kun vielä bussikuljetus satamaan oli mahdollista saada lähtemään lähes kotiovelta, lähtöpäätös oli helppo tehdä. Halusimme kokonaisen päivän itse kohteessa, joten matkavaihtoehdoksi valitsimme kolmipäiväisen paketin, eli matka Tallinnaan + hotelliyö – päivä Tallinnassa + hotelliyö – paluu. Meille reissussa hotellin ainut funktio on toimia yösijana, joten päädyimme halvimpaan vaihtoehtoon, välittömästi saapumisterminaalin vieressä olevaan Seaport-hotelliin. Laivana kumpaankin suuntaan toimi Tallinkin Baltic Queen.

Bussi oli sovitulla pysäkillä sovittuun aikaan ja matkamme sai alkaa. Bussikuski kertoi ajomatkan aikana kaikki tarvittavat ohjeet satamassa toimimiseen. Päästyämme perille kuski haki meille liput ja pääsimme odottamaan laivaan pääsyä. Koska hotellimme oli heti saapumisterminaalin vieressä otimme ainokaisen matkalaukkumme mukaan laivaan ja pienen etsinnän jälkeen löysimme laukkujensäilytysosaston. Lähdimme heti etsimään buffet-ravintolaan, mutta laivassa oli sinä iltana jokin juhlatilaisuus emmekä mahtuneet ensimmäiseen kattaukseen. Poikkeusjärjestelyiden takia toista kattausta ei ollut. Kävimme illemmalla syömässä yhdessä laivan a la carte-ravintoloista, jossa ruoka oli ihan hyvää, mutta harmittelimme sitä, että lähes samalla rahalla olisimme voineet olla päivällisbuffetissa. Jatkossa kannattaa siis muistaa varailla ruokailut etukäteen.

Päästyämme perille oli mahtavaa huomata, että hotelli tosiaan oli välittömästi terminaalin läheisyydessä. Seaport-hotelli oli ilmeisesti juuri remontoitu ja pakko sanoa, että hyvää jälkeä ovat tehneetkin. Kaikkialla oli erittäin siistiä, pinnat olivat uudet ja hotellihuoneeseen astuminen oli erittäin positiivinen yllätys. Ihmettelimme hetken huoneesta puuttuvia sähköjä kunnes hoksasimme oven vieressä olevan “luukun”, johon avainkortti piti sujauttaa ja huoneeseen tuli sähköt. Huoneesta löytyi kaikki tarvittava hiustenkuivaajaa ja säädettävää ilmastointilaitetta myöten. Vessa oli erittäin siisti uusine kaakeleineen ja telkkarista löytyi jopa muutama suomalainen tv-kanava, ettei vahingossakaan pääse koti-ikävä yllättämään.

Hotellin aamiainen oli suomalaiseen makuun erittäin sopiva. Saimme vatsan täyteen ja sen jälkeen olikin hyvä suunnatta kaupungille. Olimme jo etukäteen päättäneet, että emme varsinaisesti suunnittele päivää etukäteen. Ainoat ennakkoon mietityt käyntikohteet olivat vanha kaupunki ja illalle olimme varanneet ystävän suosituksesta pöydän Dominic-nimiseen ravintolaan. Muuten toimimme fiilispohjalta ja nauttimme kaupungin tunnelmasta. Sää suosi mahtavasti, koko päivä aurinkoa ja noin 20 astetta lämmintä. Seaport-hotellilta kävelymatkaa vanhaan kaupunkiin oli noin 1,5km ja sinne löytäminen kävi erittäin helposti. Aloitimme kiipeämällä jo kaukaa näkyneen kirkon huipulle, josta avautui mahtavat näköalat.

Kirkon huipulta avautui mahtavat näköalat.

Sen jälkeen kiertelimme vuoroin vanhaa kaupunkia ja lähellä olevaa kauppakeskusten keskittymää. Lounas ja kahvittelu sujui vanhan kaupungin puolella, jossa on rutkasti valinnanvaraa paikoista. Kauppakeskuksissa pyörimisestä tarttui mukaan muutama vaateostot kummallekin.

Päivä kului leppoisasti ja meillä oli kaiken kävelyn lisäksi aikaa istua puistoissa ja katsella kaupungin menoa.

Puistossa voi katsella kaupungin menoa.

Illalla siirryimme takaisin vanhaan kaupunkiin, jossa aiemmin mainittu ravintola Dominic sijaitsi. Kyseessä oli erittäin tunnelmallinen paikka, joka oli erikoistunut viineihin ja tarjoili mahtavaa fine dining-ruokaa. Aivan vieressämme soittanut huipputaitava jazzpianisti kruunasi ruokailukokemuksen. Kolmen ruokalajin illallinen, keittiön tervehdys ja perushyvä viini kustansivat yhteensä vain 80 euroa. Tulemme tänne ehdottomasti uudestaan! Pari tuntia kestäneen illallisen jälkeen oli aika palata hotellille. Hyvien unien ja hotellin aamiaisen jälkeen oli aika lähteä kotimatkalle. Laivamatka kului ruokailun, ostosten ja laivabändin kuuntelun parissa. Helsinkiin saavuttuamme bussi pääsi varsin pian liikkeelle ja muutaman tunnin päästä olimmekin jo kotona. Kaikenkaikkiaan matkustaminen oli järjestetty Ikaalisten Matkatoimiston puolesta erittäin hienosti ja se teki meidän reissaamisen helpoksi. Meidän on erittäin helppo suositella vastaava matkapakettia muillekin!