Bonusta jokaisesta matkasta!

Autolla kesäreissuun Pärnuun

Teimme tämän kesän lomareissumme Viroon, Pärnuun. Ensimmäistä kertaa lähdimme autolla matkaan,  sujuvuuden kannalta se oli kyllä helppo ja hyvä ratkaisu. Matkan olimme varanneet toukokuun alussa, josta lähtien meillä tietysti oli myös matkatiedot ja info matkatoimistolta. Kuten kunnon matkustaja, aloin lähtöä edeltävänä iltana tutkimaan infokirjettä tarkemmin ja huomasin, että siinä suositeltiin omalla autolla matkustavaa ottamaan mukaan suomalaisesta voimassaolevasta autovakuutuksesta todistuksena Green Cardin. Kiivaan googlauksen perusteella sen saaminen olisi postitse kestänyt vakuutusyhtiöstämme noin viikon, konttorista sen olisi saanut heti mukaan. Päätimme kuitenkin matkaohjelmaamme arvioiden elää vaarallisesti ja jättää vakuutusyhtiöpysähdyksen tekemättä. Huomiona siis, kannattaa lukea ohjeistukset ja infot ajoissa. Me onneksi pääsimme kotiinkin saakka ilman vahinkoja, eikä Green Cardia kyselty rajallakaan. Ensi kerralla tiedän paremmin ja hankin tuon todisteen ajoissa.

Valitsimme lähtöajaksi Helsingistä klo 13.30 Star-aluksen, jolla pääsi pikapikaa yli Tallinnaan, parissa tunnissa. Tuon matkan aikana oli hyvä tankata lounasta, ja näin tuntui että laivalla olo aikakin tuli käytettyä tehokkaasti. Nuorempi matkalainen (6v) söi pelkkiä katkarapuja buffassa, vanhempi (9v) pelkkää melonia. Näin ollen heidän ruokailuidennsa hinnat tasaantuivat mukavasti. Aikuiset maistelivat hivenen ennakkoluulottomammin. Tallinnan sataman remontti aiheutti kutkutusta laivasta poistuessamme, ja teimmekin pienen 10 minuutin detourin ajellen Tallinnan keskustan läheisyydessä olevan asuinalueen läpi. Olimme nimittäin satamasta poistuessamme vasemmalla kaistalla, suositellun oikean puoleisen sijaan. Ei hätää, Pärnuun vievälle tielle päästiin silti hyvinkin sutjakasti, ja hyväkuntoista tietä oli ilo ajella virolaisten maisemien halki. Herättelimme myös kielinystyröitämme ja korviamme kuuntelemalla paikallisia radiokanavia.

Majoituimme pienessä ja idyllisessä Inge Villa-nimisessä hotellissa. Aivan loistava sijainti ja sopi meille oikein hyvin. Nelihenkinen perheemme majoittui hyvin juniorsviittiin, jossa oli kaikille hyvin nukkumapaikat tarjolla. Hotellissa oli tarjolla herkullinen ja laaja aamiainen, suolaista ja makeaa, ja ihastuttava aamiaislady asiakkaita palvelemassa! Hotelliin mahtuu täyteenbuukattuna noin 30 henkilöä. Hotellilta oli matkaa hiekkarannalle 200 metriä. Se käpsöteltiin mukavasti lapset valmiiksi jo uimapuvuissa, uimarengas olkapäällä. Reissumme ensimmäisinä päivinä aurinko helli meitä niin, että merivesikin oli 24 asteista. Pärnun hiekkarannat ovat ihanteelliset lapsiperheille, koska ranta on matala. Toki sitten uidakseen saa kyllä taivaltaa jo tovin. Uimataitoisten lasten vanhempina pystyimme istumaan rannalla ja katselemaan, että nuo juuri ja juuri näkyvät päät ovat meidän.

Puolisen päivää kiersimme Pärnun keskustaa kävellen, nautimme puistikkojen vehreydestä, kurkistimme Katariinan kirkkoon, ja toisaalta myös käsityöputiikkeihin. Kirkko kiehtoi nuorempaa tyttöämme runsaudellaan ihailtavasti. Vanhempi olisi halunnut ostaa yhden jos toisenkin matkamuiston. Myös  Valli Parki-puistossa sijaitsevassa leikkipuistossa poikkesimme levähtämässä. Lapset tosin taisivat juosta aina vain enemmän. Pärnun Torin vihannes ja kalatiskit olivat ihanan runsaita, nekin jo olivat perheemme mielestä kiertämisen arvoiset. Siellä koukattuamme olikin hyvä käydä taas meressä viilentymässä.

Harmaan lomapäivän saimme hyvin vietettyä Kaubamajaksa-ostoskeskuksessa. Autolla liikkuessa pystyi hyvin täydentämään varastoja, niin kahvilla kuin leivinpaperillakin. Toki muutakin kuin keittiöön tarvikkeita ostimme päivän aikana. Vietimme maanantaista torstaihin kestäneen reissumme hyvin rennosti, pelasimme korttia hotellin parvekkeella koko perhe ja söimme yhdet jos toisetkin jäätelöt. Vaikka tarjolla Pärnussa ja lähistöllä olisi aktiviteetteja ollutkin (kiipeilypuistoa, alpakkafarmi, teemapuisto yms) meille riitti yhdessäolo ja mernerannan läheisyys tällä kertaa.

Paluupäivänä ajelimme Tallinnaan jo aamupäivällä aamupalan syötyämme. Poikkesimme Järven Ostoskeskuksessa, joka on enemmän keskittynyt kodin sisustus- ja remonttiliikkeisiin. Se oli kuitenkin hyvin reitillämme, ja pääsimme siitä ajelemaan rauhassa satamaan kiertäen suurimmat ruuhkakohdat ydinkeskustassa. Ajomatkan Järve-keskuksesta satamaan ajoimme vanhanaikaisesti kylttien mukaan, emmekä käyttäneet netin karttapalveluita. Välillä meinasi tulla jo ihmetys, mutta hyvin löydettiin. Nopeasti on luopunut paperikartoista ja kylttien lukemisesta netin karttoihin, ja virkistävää huomata että myös seuraamalla kylttejä, perille löytää. Palasimme myös Tallink Siljan Star aluksella, viimeiset shoppailut saatiin vielä karkkien ja kuohuviinin muodossa hyvin tehtyä.

Perheemme matka oli hyvin onnistunut, tehtiin tavoillemme uskollisesti myös Suomen päässä mutka, kun ei ajettukaan Helsingissä  kaupungista ulos moottoritielle tutusti Töölön kautta, vaan haluttiin ehdottomasti ajella Länsiväylää kehäkakkoselle saakka, päästäksemme kehäykköselle jotta pääsimme kolmostielle. No, siinä vaiheessa ei ollut enää kiire, joten tämäkin vain jäi kartanlukijan herpaantumisena mieleen. Osoitti kuitenkin, että potentiaalia uudellekin reissulle omalla autolla on.