Bonusta jokaisesta matkasta!

Risteily Riikaan Silja Europalla 30.7.-1.8.2017

Heinäkuun 30. päivänä koitti lähtö Tallink Siljan risteilylle mielenkiintoiseen Riikaan, Latviaan. Matka alkoi Ikaalisista hyvissä ajoin, tällä kertaa omalla autolla. Yritimme viimeiseen asti saada autolle parkkipaikkaa laivalta, sillä se olisi tullut hieman edullisemmaksi kuin sataman parkkipaikka, mutta autokansi kuitenkin pysyi lähtöpäivään asti täyteen varattuna ja auto jäi Länsisataman parkkipaikalle. Tiedämme tulevaisuudessa siis olla ajoissa autoparkkia varatessa!

blogi-katri-riika-Pina-Colada-Ocean-Club-Europa

Kun saavuimme Helsingin Länsisatamaan, haimme liput Ikaalisten Matkatoimiston luukulta T1-terminaalista. Lippujen yhteydessä oli maininnat varatuista aterioista, sekä oma lippunsa etukäteen varatulle kaupunkikierrokselle. Hetken odottelun jälkeen pääsimme nousemaan laivaan. Riikan risteily liikennöitiin Silja Europalla ja vajaa vuosi sitten uudistettu laiva olikin siistissä kunnossa. Varaamamme A-luokan hytti merinäköalalla oli myöskin siisti ja uusittu sistustus oli ilmeeltään raikas! Ennen illalliselle menoa ehdimme selata tovin lippujen yhteydessä saatua risteilyohjelmaa drinksujen merkeissä laivan Ocean Club -baarissa.

blogi-katri-riika-Silja-Europa-A-hytti

Erikoisristeilyillä ruokailut kuuluvat yleensä matkan hintaan ja kattausajat on varattava etukäteen muun matkavarauksen yhteydessä. Olimme varanneet menomatkalle paikat Grande Buffet -ravintolan toiseen kattaukseen. Kävimme jo hyvissä ajoin noutamassa pöytäkarttamme ja jäimme odottamaan buffetiin pääsyä. Ihmispaljous oli buffetissa valtava ja jonoja kertyi alkuun. Tähän olimme kyllä varautuneet, sillä olihan kyseessä yksi ainut lähtö kyseiselle risteilylle koko kesänä! Pikkuhiljaa jonot kuitenkin tasaantuivat ja pääsimme kiertämään kaikki haluammamme herkkutorit. Grande Buffetissa ruoat on jaettu herkullisiksi toreiksi, joista voi käydä hakemassa mieleisensä ruoat haluamassaan järjestyksessä. Lämpimät ruoat, liharuoat sekä street food -torin antimet olivat erityisen maukkaita, puhumattakaan jälkiruokatorin monipuolisista herkuista!

Illallisen jälkeen oli aikaa kierrellä Tax Free Superstore -myymälässä katselemassa tuliaisia. Vielä ei ostettu kuin naposteltavia hyttiin, isommat ostokset ja tuliaisten hankinta saisi jäädä paluumatkalle. Lyhyen ruokalevon jälkeen suuntasimme Sea Pubiin kuuntelemaan ja katselemaan trubaduurin esiintymistä. Trubaduuri säesti lauluaan kitaralla ja oli mukava kuunnella vähän erilaisia sovituksia klassisista suomalaisten rakastamista lauluista! Takana oli ollut pitkä päivä ajomatkoineen kaikkineen, joten suuntasimme pubista jo melko ajoissa nukkumaan, jotta jaksaisimme sitten kierrellä seuraavana päivänä odotettua Riikaa.

Riikaan saavuttiin 18 tunnin merimatkan jälkeen aamupäivästä ja pian alkoi retkiä varanneiden matkustajien maihinnousu. Maihinnousu tapahtuikin eksoottisesti autokannen kautta ja retkibussit odottivat satama-alueella heti, kun pääsi astumaan laivasta ulos. Retkille lähtö oli hieman kaoottista, sillä kulku autokannelle tapahtui  kapean portaikon kautta ja ihmispaljous oli valtava. Myös busseja oli satamassa paljon. Etukäteen oli mahdollista varata kaupunkikierros, bussikuljetukset Jurmalaan ja takaisin tai vain pelkät bussikuljetukset satamasta Riikan keskustaan ja takaisin. Kaupunkikierroksella oli useita busseja ja kesti tovin, että löysimme bussin, johon mahduimme.

blogi-katri-riika-Silja-Europa-Riikan-satamassa

Kaupunkikierros alkoi tunnin bussiosuudella, jonka jälkeen se jatkui toisen tunnin verran jalkaisin Vanhassakaupungissa. Oppaamme puhui ymmärrettävästi suomea ja hänellä oli paljon mielenkiintoista kerrottavaa, harmiksemme kuitenkin bussin äänentoistossa oli hieman ongelmia ja mikki vinkui välillä. Itse löysin sattumalta korvatulpat käsilaukustani, joten mikin vinkuna ei sitten enää häirinnyt niin paljoa… 😉  Oppaamme sai kuitenkin mikin häiriöäänen häviämään välillä ja paljon kerrottua, vaikka joutui hieman säätämään äänentoiston kanssa. Opimme kierroksella muun muassa, että Riikassa keskimääräinen kuukausipalkka on noin 900 euroa, kun muulla Latviassa se on noin 600 euroa. Näimme bussikierroksen aikana mm. kaupungin alueen, jossa sijaitsevat suurlähetystöt, Riikan siltoja ja vilauksia vanhastakaupungista ja Daugava-joesta ja Pilsetas-kanavasta. Kuljimme myös päärautatieaseman sekä Latvian kansallisoopperan ohitse. Kaupungissa oli paljon tietöitä, ja kuljettajamme luovi taitavasti bussin myös niiden lävitse.

Bussiosuuden jälkeen jatkoimme kaupunkikierrosta jalkaisin Vanhassakaupungissa. Upea, gotiikan tyylisuuntaa edustava mustapäiden talo on Riikan vanhankaupungin maamerkki ja tämä rakennus näkyi myöhemmin myös monissa matkamuistomyymälöiden postikorteissa, koriste-esineissä sekä katutaiteilijoiden piirroksissa ja maalauksissakin. Mustapäiden talo on alunperin rakennettu 1300-luvulla suurelle killalle ja sitä on usempaaan otteeseen myös kunnostettu. Toisen maailmansodan aikana rakennus kärsi suuria vaurioita, joiden seurauksena rakennus purettiin kokonaan. Mustapäiden talo päädyttiin rakentamaan uudelleen 1990-luvulla kaupungin 800-vuotisjuhlia varten. Vanhassa kaupungissa saimme ihastella myös muita rakennuksia ja upeita kirkkoja.

Teimme kaupungissa tuliaisostoksia ja nautimme vanhankaupungin tunnelmasta.

Kaupunkikierroksen jälkeen jäi aikaa kierrellä ihanaa vanhaakaupunkia omatoimisesti ja ensimmäiseksi asetuimmekin terassille lounaalle. Lounaan aikana pääsi pieni ukkos- ja sadekuurokin yllättämään, mutta onneksi terassi oli katettu. Kun jatkoimme taas matkaa ravintolasta, oli sää jälleen melko selkeä. Teimme kaupungissa tuliaisostoksia ja nautimme vanhankaupungin tunnelmasta. Itselleni löysin kotiinviemisiksi syksyn ja talven varalle ihanat, käsin neulotut villasukat ja pakollisena joka kohteen muistona ostin heti tilaisuuden tullen magneetin täydentämään kotona jääkaapin ovessa killuvaa kokoelmaa.

Takaisin laivalle menimme jo hyvissä ajoin, sillä halusin päästä testaamaan Sauna Beach -kylpyläosaston ja rentoutua porealtaissa! Suuri osa matkustajista oli vielä kiertelemässä kaupunkia, sillä laivan kylpyläosasto ja käytävät muutenkin olivat melko rauhallisia tähän aikaan. Oli ihanaa kaupungilla kävelyn jälkeen lillua porealtaassa omissa ajatuksissaan. Kylpemisen ja saunomisen jälkeen ehti vielä hyvin laivan ulkokannelle ottamaan kuvia Riikasta, kunnes paluumatka takaisin kohti Helsinkiä alkoi ja oli taas aika käydä buffetissa herkuttelemassa illallisen merkeissä.

Paluumatkan ilta ja seuraava päivä kuluivat laivan myymälöitä kierrellen ja tuliaisostoksia tehden. Europan Perfume & Fashion -liikkeessä olikin mojovat kesä-alennukset ja mukaan tarttui vaatteita, kosmetiikkaa ja uusi ihana käsilaukku, kaikki edullisilla merihinnoilla! Helsinkiin saavuimme laivalla vietetyn toisen yön jälkeen iltapäivällä klo 14:30. Vältimme isoimman ruuhka-ajan kotiin ajaessamme ja olimmekin jo hyvissä ajoin takaisin Ikaalisissa. Taas oli mukava palata kotiin yhden matkakokemuksen verran rikkaampana!