Tämä saavutettavuusseloste koskee verkkopalvelua imt.fi (Ikaalisten Matkatoimiston sivusto). Seloste on laadittu 2.6.2025 ja perustuu sivuston itsearviointiin sekä ajantasaisiin saavutettavuusvaatimuksiin. Selosteen laadinnassa on pyritty noudattamaan Suomen digipalvelulain (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019) vaatimuksia ja EU-komission suomenkielistä mallia saavutettavuusselosteesta . Verkkosivuston saavutettavuuden tila ja puutteet on kuvattu alla, ja selosteessa kerrotaan myös, miten käyttäjä voi antaa palautetta sekä mihin toimenpiteisiin voi ryhtyä, jos saavutettavuus ei ole riittävällä tasolla.
Palvelun saavutettavuuden tila
Verkkosivusto imt.fi täyttää saavutettavuusvaatimukset suurimmaksi osaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sivusto noudattaa valtaosiltaan WCAG 2.1 -ohjeiston A- ja AA-tason kriteereitä, mutta joitakin poikkeuksia on olemassa . Alla on eritelty ne sisällön osat ja toiminnot, jotka eivät vielä kaikilta osin vastaa vaatimuksia, sekä syyt miksi vaatimusten täyttämättä jättäminen on tapahtunut.
(WCAG 2.1 -kriteeristö sisältää saavutettavuusvaatimukset, jotka on määritelty EU:n saavutettavuusdirektiivissä. Suomessa nämä vaatimukset sisältyvät digipalvelulakiin, ja ne kattavat mm. havaittavuuden, hallittavuuden, ymmärrettävyyden ja toimintavarmuuden osa-alueet verkkosisällössä .)
Ei-saavutettava sisältö
Seuraavassa on lueteltu verkkosivuston sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä saavutettavia siinä määrin kuin laki edellyttää. Kunkin kohdan yhteydessä on mainittu, miksi sisältö ei täytä vaatimuksia – syynä voi olla saavutettavuusvaatimusten noudattamatta jättäminen, sisältöjen kuuluminen lain soveltamisalan ulkopuolelle tai kohtuuttomat korjaustoimet.
-
Kuvien tekstivastineet puuttuvat osittain: Kaikille sivuston kuville (esim. tuotekuvat, artikkelien kuvitukset) ei ole määritetty vaihtoehtoista tekstiä. Erityisesti vanhemmissa sisällöissä voi olla kuvia ilman asianmukaista alt-tekstiä, mikä tarkoittaa, että ruudunlukijaa käyttävä käyttäjä ei saa tietoa kuvien informaatiosta . Osa näistä kuvista on peräisin ennen 23.9.2019 julkaistuista arkistoiduista sisällöistä , joten ne eivät kuulu lain piiriin takautuvasti. Pyrimme kuitenkin lisäämään puuttuvat tekstivastineet niihin kuviin, joilla on olennainen informatiivinen merkitys. (WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö.)
-
Mediasisältö (videot/äänitallenteet) ilman tekstitystä tai tekstivastinetta: Sivustolla on joitakin videoita (esimerkiksi matkakohteiden esittelyvideoita), joista puuttuu tekstitys eikä niille ole tarjolla erillistä tekstivastinetta tai kuvailutulkkausta. Osa videoista on julkaistu ennen 23.9.2020, joten lakisääteisesti niille ei vaadita takautuvasti tekstitystä tai kuvailutulkkausta . Uudemmille videoille pyrimme lisäämään tekstityksen mahdollisuuksien mukaan. Tällä hetkellä käyttäjille on tarjolla videoiden ohella kirjallista tietoa matkakohteista, mikä osaltaan auttaa sisällön ymmärtämisessä. (WCAG 1.2.1–1.2.5 aikaisemmat tallenteet: tekstitys ja kuvailutulkkaus.)
-
Puutteita lomakkeiden ja vuorovaikutteisten toimintojen saavutettavuudessa: Verkkosivustolla on useita lomakkeita ja interaktiivisia toimintoja (esimerkiksi matkan varaaminen, palautelomake, rekisteröityminen ja tietojen syöttäminen). Olemme havainneet, että kaikilla lomakekentillä ei ole ohjelmallisesti oikein yhdistettyjä nimilappuja (label), ja joissain tapauksissa ohje- tai virheviestit eivät välity selkeästi ruudunlukijan käyttäjälle. Myös joidenkin elementtien rakenteessa saattaa olla puutteita – esimerkiksi sivuston valikoissa tai pudotusvalinnoissa näppäimistökohdistusjärjestys ei aina noudata loogista lukujärjestystä tai kaikki painikkeet eivät ole tunnistettu oikein apuvälineille . Nämä puutteet voivat vaikeuttaa palvelun käyttöä ilman hiirtä tai näköaistin varassa. Korjaamme lomakkeiden ja käyttöliittymäkomponenttien saavutettavuuspuutteita jatkuvasti sitä mukaa, kun niitä löydämme. (WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet, 2.4.3 Kohdistusjärjestys, 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet.)
-
Kontrastit ja visuaalinen esitystapa: Joissakin sivuston teksti- ja taustavärien yhdistelmissä kontrasti ei ole riittävä, mikä voi heikentää luettavuutta heikkonäköisille käyttäjille. Esimerkiksi pienikokoisessa vaaleassa tekstissä värillisellä taustalla kontrastisuhde ei aina saavuta WCAG 2.1 -ohjeistuksen vähimmäistasoa 4.5:1. Myös jotkin linkkitekstit tai painikkeet voivat erottua huonosti taustastaan. Kontrastipuutteet johtuvat osittain sivuston brändiväreistä ja ulkoasusta. Olemme tietoisia näistä ongelmista ja suunnittelemme visuaalisen ilmeen päivityksiä, joilla varmistetaan parempi kontrasti jatkossa. (WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi).)
-
PDF- ja muut tiedostot: Sivustolla on joitakin ladattavia tiedostoja, kuten PDF-muotoisia tiedotteita ja lomakkeita (esim. lehdistötiedotteita, matkavakuutusehtoja tai esitteitä), jotka eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Tällaisissa tiedostoissa voi esiintyä esimerkiksi puutteita otsikointirakenteessa, vaihtoehtoisten tekstien puuttumista kuvista, epäselvää lukujärjestystä ruudunlukijalla tai puuttuvia kielimäärityksiä . Osa PDF-tiedostoista on vanhoja (julkaistu ennen 23.9.2018), eikä niitä ole takautuvasti muokattu saavutettaviksi (digipalvelulaki ei edellytä ennen tuota ajankohtaa julkaistujen tiedostojen muuttamista) . Mikäli tarvitset jotakin tiedostoa saavutettavassa muodossa, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme – autamme mielellämme esimerkiksi toimittamalla sisällön tiedostosta saavutettavassa muodossa. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 1.3.2 ym. koskien PDF-tiedostojen tyypillisiä puutteita.)
-
Kolmansien osapuolten sisältö ja ulkoiset palvelut: Sivustolla on joitakin toimintoja, jotka pohjautuvat ulkopuolisiin palveluihin, ja niiden saavutettavuus ei välttämättä täysin ole hallinnassamme. Esimerkiksi uutiskirjeen tilauslomake ohjautuu Surveypal-palveluun, ja sivustolta löytyvät sosiaalisen median upotukset/linkit (Facebook, Instagram ym.) sekä mahdolliset kartta-upotukset voivat sisältää saavutettavuuspuutteita. Tällaiset kolmansien osapuolten tuottamat sisällöt eivät kuulu digipalvelulain soveltamisalaan meidän osaltamme emmekä voi taata niiden saavutettavuutta . Pyrimme kuitenkin siihen, että sivustolla oleva olennainen informaatio (kuten toimipisteen sijainti tai yhteystiedot) on saatavilla myös tekstimuotoisena, eikä kriittistä tietoa ole lukittu pelkästään kolmannen osapuolen tarjoamaan sisältöön. Jos kohtaat ongelmia esimerkiksi ulkopuolisen lomakkeen käytössä, ilmoitathan siitä meille, jotta voimme välittää palautetta palveluntarjoajalle ja etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Kohtuuton rasite
Digipalvelulain 8 §:n mukaan** saavutettavuusvaatimuksista voidaan poiketa tilapäisesti, jos vaatimusten toteuttaminen aiheuttaa organisaatiolle kohtuuttoman rasitteen** . IMT.fi-sivustolla on arvioitu joitakin osa-alueita, joissa täysimääräinen saavutettavuuden toteuttaminen ei tällä hetkellä ole mahdollista ilman suhteettoman suuria kustannuksia tai merkittävää haittaa palvelun toiminnalle. Alla on eritelty poikkeukset, joihin vedotaan kohtuuttoman rasitteen perusteella:
-
Videoiden kuvailutulkkaus: Olemme tunnistaneet, että sivustolla julkaistujen matkailuvideoiden varustaminen kuvailutulkkauksella (erillinen ääni, joka selostaa videon visuaalisen sisällön) olisi tällä hetkellä kohtuuton rasite organisaatiollemme. Kuvailutulkkauksen tuottaminen kaikkiin videoihin vaatisi merkittävästi lisäresursseja ja ulkopuolista ammattiosaamista suhteessa organisaatiomme kokoon . Lisäksi videot eivät ole sivuston kriittisin tiedonvälityskeino (kaikki olennainen matkatieto on tarjolla myös tekstimuodossa), joten ilman kuvailutulkkausta videoiden puutteet eivät estä käyttäjää saamasta tietoa matkakohteista. Tästä syystä emme toistaiseksi tuota videoihin erillisiä kuvailutulkkauksia. Jatkamme kuitenkin tekstitysten lisäämistä videoihin ja arvioimme tilannetta säännöllisesti – mikäli resurssit kasvavat tai lainsäädännön vaatimukset muuttuvat, tulemme harkitsemaan myös kuvailutulkkauksen tarjoamista.
-
Laajat arkistoidut aineistot: Kuten edellä mainittiin, sivustolla on joitakin laajoja arkistosisältöjä (esim. vanhoja PDF-raportteja tai uutisarkistoja), jotka on julkaistu ennen saavutettavuusvaatimusten voimaantuloa. Näiden kaikkien vanhojen materiaalien jälkikäteinen saattaminen saavutettaviksi olisi erittäin työlästä ja resurssi-intensiivistä. Ottaen huomioon, että kyseiset aineistot eivät ole keskeisessä roolissa nykypalvelun käytön kannalta, olemme toistaiseksi päätyneet siihen, että niiden täydellinen korjaaminen olisi kohtuuton rasite. Tarjoamme pyynnöstä yksittäisistä vanhoista aineistoista apua: käyttäjä voi ottaa yhteyttä ja pyytää tietoa tai sisältöä vaihtoehtoisessa muodossa, mikäli jokin vanha julkaisu ei ole saavutettava.
(Huomioithan, että kohtuuttoman rasitteen perusteella tehtävät poikkeukset on rajattu vain edellä mainittuihin sisältöihin. Sivuston yleinen toiminnallisuus pyritään pitämään saavutettavana, eikä koko verkkopalveluun koskaan sovelleta kohtuuttoman rasitteen poikkeusta kerralla . Arvioimme säännöllisesti uudelleen, ovatko edellytykset poikkeusten poistamiselle parantuneet – esimerkiksi jos teknologia kehittyy tai sisältöjen uudistaminen käy mahdolliseksi kohtuullisin kustannuksin.)
Saavutettavuusselosteen laatiminen
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 2.6.2025, ja sen tiedot perustuvat Ikaalisten Matkatoimiston omaan arvioon sivuston saavutettavuudesta. Saavutettavuuden arvioinnissa on hyödynnetty automaattisia testityökaluja sekä sivuston kehittäjien tekemää manuaalista tarkastelua. Selosteen sisältö on tarkistettu sisäisesti ja pyritty varmentamaan ajantasaiseksi.
Seloste on viimeksi päivitetty 2.6.2025. Sivuston saavutettavuuden arviointi on tehty itsearviona. Organisaatiossamme ei ole vielä teetetty ulkopuolista saavutettavuusauditointia tälle sivustolle. Mikäli ulkopuolinen asiantuntija-arvio tehdään jatkossa, tulemme päivittämään selosteen tiedot sen mukaisesti.
Selosteen laadinnassa on hyödynnetty EU-komission mallipohjaa ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sekä Etelä-Suomen aluehallintoviraston ohjeita saavutettavuusselosteen laatimiseksi . Seloste pyrkii olemaan mahdollisimman selkeä ja ymmärrettävä. Kerromme rehellisesti saavutettavuuden tilasta sekä kehityskohteista.
(Huom: Digipalvelulaki edellyttää, että saavutettavuusseloste pidetään ajan tasalla. Päivitämme tätä selostetta sivuston muutosten ja saavutettavuusparannusten myötä aina tarvittaessa.)
Palaute ja yhteystiedot
Huomasitko saavutettavuusongelman sivustolla? Otamme mielellämme vastaan palautetta ja kehitysehdotuksia. Saavutettavuuden parantaminen on meille tärkeää, ja käyttäjien huomiot auttavat meitä korjaamaan puutteita.
Voit antaa palautetta saavutettavuudesta tai ilmoittaa sivuston ongelmista seuraavilla tavoilla:
-
Sähköposti: Lähetä meille viesti osoitteeseen matkat@imt.fi. Otsikoi viestisi esimerkiksi ”Saavutettavuuspalautetta” ja kerro, millä sivulla tai toiminnossa haitta ilmeni. Vastaamme sinulle mahdollisimman pian (viimeistään 14 päivän kuluessa).
Organisaation vastuutahot: Saavutettavuusasioista IMT:ssä vastaa digitaalisen asiakaskokemuksen tiimi yhdessä verkkopalvelun ylläpidon kanssa. Käytännössä palautteet käsitellään IMT.fi-verkkosivustosta vastaavan tiimin toimesta, ja tarvittavat korjaustoimet suunnitellaan osana sivuston jatkuvaa kehitystä. Voit myös halutessasi osoittaa saavutettavuuspalautteesi suoraan Ikaalisten Matkatoimiston viestintävastaavalle. Kaikki saavutettavuuspalautteet käsitellään luottamuksellisesti ja niihin pyritään vastaamaan viimeistään kahden viikon kuluessa niiden vastaanottamisesta.
Täytäntöönpanomenettely
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta saavutettavuuspalautteeseesi lain edellyttämässä ajassa (14 päivässä) , sinulla on oikeus tehdä asiasta ilmoitus valvovalle viranomaiselle. Suomessa saavutettavuusvaatimusten toteutumista valvoo Etelä-Suomen aluehallintoviraston Saavutettavuuden valvonnan yksikkö. Valvontaviranomainen varmistaa saavutettavuuslain noudattamisen ja voi tarvittaessa ryhtyä toimiin saavutettavuuden parantamiseksi.
Täytäntöönpano- ja valvontamenettely etenee seuraavasti:
-
Ota ensin yhteyttä meihin: Suosittelemme, että ilmoitat havaitsemastasi saavutettavuusongelmasta ensin meille (ks. edellä kohta Palaute ja yhteystiedot). Meillä on lain mukaan 14 päivää aikaa vastata palautteeseesi . Pyrimme korjaamaan ongelmat mahdollisimman nopeasti ja informoimaan sinua toimenpiteistä.
-
Ilmoitus valvontaviranomaiselle: Mikäli et saa meiltä vastausta lain määräämässä ajassa tai et ole tyytyväinen vastaukseemme, voit tehdä ilmoituksen saavutettavuuspuutteesta eteenpäin. Ilmoituksen voi tehdä Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Aluehallintoviraston verkkosivulla on tarkemmat ohjeet, kuinka ilmoitus tehdään ja miten asia käsitellään . Voit tehdä joko selvityspyynnön (jos haluat, että viranomainen selvittää asiaa palveluntarjoajan kanssa) tai kantelun (jos haluat viranomaisen tutkivan mahdollisen lain noudattamatta jättämisen).
-
Valvontaviranomaisen yhteystiedot: Jos tarvitset apua tai haluat keskustella tilanteestasi, voit ottaa yhteyttä saavutettavuuden valvontaviranomaiseen:
-
Valvontayksikkö: Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
-
Verkkosivusto: saavutettavuusvaatimukset.fi (avautuu uuteen ikkunaan) – sivustolla on lisätietoja oikeuksistasi ja ilmoituslomake.
-
Sähköposti: saavutettavuus@avi.fi
-
Puhelin: 0295 016 000 (vaihde) . Puhelinvaihteen kautta pyydä yhdistämään saavutettavuuden valvontayksikköön.
-
Postiosoite: Etelä-Suomen AVI, PL 150, 13101 Hämeenlinna.
-
Valvontaviranomainen käsittelee ilmoituksesi tai kantelusi ja ottaa sinuun tarvittaessa yhteyttä lisätietojen saamiseksi. Prosessi pyritään suorittamaan kohtuullisessa ajassa. Huomioithan, että ilmoituksen tekeminen valvontaviranomaiselle on viimekätinen keino, kun et ole saanut tyydyttävää ratkaisua palveluntarjoajalta (tässä tapauksessa meiltä). Tavoitteenamme on aina pystyä ratkaisemaan saavutettavuusongelmat ensisijaisesti yhdessä käyttäjän kanssa ennen viranomaisprosessia.
Ikaalisten Matkatoimisto (IMT) on sitoutunut digitaalisten palvelujen saavutettavuuden jatkuvaan parantamiseen. Kehitämme sivustoamme käyttäjäpalautteen perusteella ja seuraamme lainsäädännön vaatimuksia. Haluamme, että mahdollisimman moni pystyy vaivattomasti inspiroitumaan ja varaamaan lomamatkan sivustomme kautta. Mikäli havaitset puutteita tai sinulla on kysyttävää sivuston saavutettavuudesta, älä epäröi ottaa yhteyttä – palvelemme sinua ja kuuntelemme kehitysehdotuksia avoimin mielin.
Kiitos, että käytät IMT.fi-sivustoa! Turvallisia ja elämyksellisiä matkahetkiä toivottaen,
IMT.fi / Ikaalisten Matkatoimisto (Digitaalisten palvelujen ylläpito)
Lähteet:
-
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 (Digipalvelulaki) sekä EU:n saavutettavuusdirektiivi 2016/2102 vaatimukset
-
WCAG 2.1 -saavutettavuusohjeisto (tasot A ja AA) määrittelee tekniset kriteerit, joita sovelletaan saavutettavuuden arvioinnissa
-
IPRinfo.fi – Saavutettavuusseloste, esimerkki saavutettavuusvaatimusten osittaisesta täyttymisestä ja selosteen rakenteesta
-
Ulkoministeriö (um.fi) – Saavutettavuusseloste, esimerkkejä havaituista saavutettavuusongelmista (mm. valikon kohdistus)
-
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto – Saavutettavuusseloste, esimerkki palvelun tilasta “pääosin saavutettava” ja lomakepuutteista
-
Etelä-Suomen Aluehallintovirasto – Ohjeistus saavutettavuuspalautteiden käsittelystä ja valvontamenettelystä
-
Pohjoismainen kulttuuripiste – Saavutettavuusseloste, esimerkki kohtuuttoman rasitteen perustelusta (videoiden kuvailutulkkaus)
-
Tasa-arvovaltuutettu – Saavutettavuusseloste, esimerkki kolmannen osapuolen sisällöistä ja vanhoista tiedostoista kohtuuttomana rasitteena